Intro om Filmljud sid 2

      Kyrkklockor brukar betyda död och olycka i film, men ibland så luras man. Det går mycket bättre att luras med ljudet än med bilden.
      Så när jag hörde kyrkklockorna klämta i starten på filmen Mission Impossible så hoppades jag att det var en "red herring" (falsk ledtråd) men vad jag bedrog mig - de flesta dog. När en tjej dök upp med kyrkklockor bakom sig - självklart hon dog också fast i slutet av filmen. Jag blev klart besviken på den filmens ljudgestaltning


      Berättande miljöljud och blick-markeringar

      I The Rock har man haft större fantasi i ljudläggningen vid person-presentationen. När Sean Connery introducerades så bidrog ljudeffekterna till att skapa intrycket av livsfarlig fd agent. Med ekande fräsljud tillsammans med nyckelrasslet och dova djurliknande morrande presenteras han som våldsam och oberäknelig .
      Strax före denna scen finns det en blick som markeras med ett ackord - det sker när en FBI chef sagt till den andre - "Ahum.. there is someone who I think can help us". Blickmarkeringar kan vara ett pålagt dissonant musikackord eller ett ur bakgrunden uppkommit förstärkt punktljud.

      I TV-serien Snoken finns det många exempel på både blick-markeringar och berättande bakgrundsljud (bakgrundsljud som speglar hur karaktären känner sig och ger stämning åt scenen)


      Ledmotiv
      Vissa ljud följer en karaktär filmen igenom. Är det musik brukar de kallas för ledmotiv - t ex Hajens två tons tema.

      Hajens ledmotiv

      Ljudmotiv
      Är det ljud som följer en person genom filmen så kallas det för ljudmotiv .

      Den onde roboten i Terminator2 har ett återkommande varningssignal (För mig låter det som ett mellanting mellan en mistlur och varningsljudet från en backande lastbil i neddragen hastighet på en bandspelare) "Varningsljudet" förebådar att roboten kommer att visas i bild.

      Andra ljudmotiv följer lokaler - trafikljud finns med som bakgrundsljud under terapi-sessionerna i filmen Gökboet. Jag har skrivit om musikens berättande i Gökboet i artikeln Skuggor ur det omedvetna, tidigare publicerad i Mediakanalen 1995. Allmänt om ljudets helhetsskapande funktion i film i texten "Symboler i "Gökboet", Mediakanalen 1993

      Den som kan få tillgång till Bordwell&Thompsons Film Art kan läsa en analys av ljudmotiven i Bressons: En man ha flytt

      Många anser att det kapitlet om ljud i Film Art är något av det bästa som kortfattats skrivits om filmljud. Därför jag översatt delar av den till svenska under namnet: Filmljud - en introduktion.



      Ett tips för den som vill närmare studera ljudet i en film är att först blunda i 2 - 3 minuter och lyssna till ljudläggningen och sedan jämföra ljud och bild.

      Om du inte har gjort det förut så hoppas jag att du börjar lyssna aktivt på ljudläggningen till rörliga bilder. Det finns mycket att upptäcka och fundera över när man lyssnar till filmljud. Om du hittar något som du tycker är intressant i ljudläggningen av en film eller TV-serie - maila mig och berätta. Jag ser fram emot det.


      < Föregående sida Nästa sida >

      INDEX

      BESÖK FOTOTIPS.se