Skuggor i det omedvetna
Musiken i filmen Gökboet
av Sven E Carlsson
Musik har många funktioner i en film. Föraningar
vad som kommer att ske, kan uttryckas med musik. Musik har förmågan
att skapa ett samband mellan helt olika bilder och därmed överbrygga
förflyttningar i tid och rum. En viktig funktion som musik också
har är att den kan säga det outtalade och berätta hur en
människa känner sig eller att ge en plats stämning. Musik
kan till och med bli en symbol för en idé och berätta
om kärlek, smärta, frihet och förtryck.
Omdefinerad musikstil
Den musik man minns från Gökboet är "Medicinutdelnings-musiken"
därför att den blev en symbol för maktmissbruk och förnedring.
Musiken består av traditionella melodislingor och saknar överraskande
melodigångar. Det är flera olika melodier som spelas men de
flyter samman genom att de alla har underhållningsorkestern speciellt
diffusa stråkklang. Denna musik som traditionellt står för
lugn och ro och påminner både om ljudtapeten i ett varuhus
och om terapuetiska avslappningsband får genom att den förnedrande
behandling som patienterna utsetts för en allt starkare koppling
till ofrihet och maktlöshet. Detta börjar redan i filmens början:
Tar inte McMurphy medicinen munvägen finns det andra sätt, dvs
stolpiller. Sedan följer flera handlingar med sadistiskt inslag som
när medicinutdelningsmusiken dränker TV´ns ljud under
en baseballmatch. En musikstil som traditionellt står för trygghet
och avslappning blir under filmens gång omdefinerad till att betyda
förtryck.
Etableringsmusik
En annan viktig funktion som medicinutdelningsmusiken
har är att den definerar en plats. Så fort musiken spelas så
vet åskådarna i vilket rum handlingen utspelas i. Detta gäller
även för den musik som finns till rastgården. Två
gårdsmusikanter spelar utanför rastgårdsstängslet.
När den musiken hörs för andra gången så är
platsen etablerad och alla i publiken vet var man är. "Rastgårdsmusiken"
ger även stämning åt scenen. Flöjtens oavbrutna upprepningar
och gitarrens envetna dunkande på samma lätt ostämda ackord
fungerar som en musikalisk beskrivning av patienternas inre känslor
av rastlöshet och fångenskap.
Förflyttningsmusik
Den musik som ackompanjerar fiskeutflykts-rymningen
är musik som binder ihop bildmontaget vid resorna. Musiken skapar
enhetlighet i berättandet, där bilder från bussen, passagerarna
och omgivningarna flätas ihop till en kortfattad resebeskrivning.
Patienternas nyvunna frihet och äventyrskänsla speglas av att
bussfärdsmusiken är rytmisk och utåtriktad Country &
Western. Det är välvald musik som av tradition kopplas samman
med öppna vidder, hjältar och frihet. Hawaimusiken ger motsvarande
associationer till öppet hav, söderhavslycka och oförstörda
naturbarn.
Förebådande musik
När glädjeflickan Candy kommer ut ifrån
ett hus tillsammans med McMurphy så presenteras hon av mörka
toner från elektriska instrument som vandrar nedåt i halvtonssteg.
Nedåtgående halvtonssteg är en traditionell filmisk musikkod
som betyder att något är farligt. Denna mörka presentation
är en föraning av att hon är farlig eller kommer att medföra
fara. I filmens slut så infrias denna i publikens undermedvetna
planterade skugga när hon blir en bidragande orsak till att flykten
misslyckas. Denna farlighet är kopplat till henne i egenskap av att
hon är kvinna. Hon står för den farliga kvinnliga sexualiteten.
De män som är tillsammans med henne straffas med döden.
Både den stammande blyge Billy och den tuffe hårde McMurphy
får i filmens slut möta detta öde.
Den onda platsens stämningsmusik
Inledningsmusiken till en film är stämningsskapande
och berättar ofta i koncentrerad form vad filmen kommer att handla
om. I Gökboet är inlednings- musiken mycket annorlunda, den
ger associationer till en främmande avlägsen kultur, där
människorna lever på ett helt annat sätt än vad vi
är vana vid. Denna effekt har skapats genom att användningen
av ovanliga instrument som såg och glasharmonika och av ett spelsätt
på trumma och skallra som för tankarna till naturfolks musik.
Inledningsmusiken är skrämmande genom att sågen låter
som en övernaturlig kvinnoröst och att glasharmonikan har en
spröd gnisslande ton. Dessutom så kommer hotfulla hjärtslag
från en dov trumma och en tvärflöjt väser fram en
"trollgöks" hemska koko. Tillagda ljudeffekter som en örns
varnande skri och en ödslig vinande vind skapar tillsammans med musiken,
en förväntan om en främmande plats där ofrihet och
ondska härskar.
Tystnadens spänningsfyllda
musik
Inledningsmusiken berättar i kodifierad form
i förväg om Gökboets mental-sjukhus och om Syster Ratched.
Hon har något obehagligt över sig första gången
vi ser henne. Det beror på att hon åtföjs av gnissel,
hårda metalljud och nyckel- rassel. Dessutom visas en kubistisk
teckning av en förvriden människa strax före Syster Ratched
kommer in i bild. Den viktigaste orsaken till obehagskänslorna är
att inledningsmusiken inte slutar som förväntat utan stannar
på tonen före och tystnar. Detta skapar ett spänningstillstånd
som inte löses upp. Det känns i hela kroppen att Syster Ratched
är ond.
Den inre smärtans karaktärsmusik
Samma musik som i inledningen används i slutet av filmen för
att ge stämning åt kvävningsscenen. Skallran rasslar och
tvärflöjten väser under dödsryckningarna. Sedan tar
musiken fart för att svälla ut till stor symfoniorkesterklang
när indianen Chief lyfter en drickfontän av marmor och slungar
ut den genom ett fönster för att kunna fly. Här lämnar
filmen sin förövrigt realistiska inriktning och övergår
i saga. Ingen människa kan vara så stark. Symfoniorkester-klangen
blir en symbol för växande, frihet, och fantasi. En klar motsats
till den ofrihet och det andliga förtryck som underhållningsorkestern
står för vid medicinutdelningen. Melodin som följer Chief
har dessutom ett dolt budskap om frihet genom att melodin påminner
om Country&Western schlagern "Please release me and let me go".
När Chief i filmens slutbilder försvinner i fjärran till
exakt samma musik som i filmens början så har den hotande inledningsmusiken
omdefinerats genom Chiefs handlingar till att bli hans egen inre smärtas
musik. Musiken är inte längre främmande och skrämmande
utan är etablerad som karaktärsmusik och den visar i allegorisk
form den inre smärta som växandet till frihet medfört.
Att läsa
I skuggornas hetta ( Vlado Oravsky m fl Studentlitteratur
1983) behandlar symbolspråket i flera 70-talsfilmer.
52 sidor handlar om Gökboet
Unheard melodies (Claudia Gorbman) berättar
om filmmusikens koder
FOTOTIPS
|