Tekniker för fotografering utomhus
Proffstips om hur du tar riktigt bra naturbilder

Av Peter K. Burian

Fråga vilken fotoentusiast som helst om vilken typ av bilder han/hon tycker bäst om att ta. Svaret blir förmodligen "naturbilder". Inte så konstigt, eftersom det finns massor av intressanta motiv i naturen: vackra landskap, trädgårdar, blommor, träd, vattenfall och djur. Naturligtvis blir naturen ännu mer lockande under den här årstiden. Om du är en av dem som tycker om att ta naturbilder: är du nöjd med de bilder du tar? Eller drömmer du om att kunna ta ännu bättre bilder?

Om du ska kunna ta riktigt bra bilder måste du förstås ha en kreativ blick, men det är också viktigt att du förbättrar din teknik. Om du vill se till att dina naturbilder blir så fina som möjligt bör du använda ett stabilt stativ, och ta hjälp av de råd jag ger nedan

Dra maximal nytta av objektiven

Det första steget mot bättre teknik är att planera hur du kan använda dina objektiv på bästa sätt.

Motverka reflexer Om det är mycket klart väder kan ljus som träffar den främre delen av objektivet orsaka reflexer: underliga sexkantiga former eller en ljus slöja över bilden. Detta kan ske även om du inte tar bilden rakt mot solen, och det sker ofta om du använder ett zoomobjektiv eftersom det innehåller flera glasdelar.

Du undviker det här problemet först och främst genom att använda ett motljusskydd. Om du använder ett stativ kan du använda handen eller din hatt för att skugga den främre delen av objektivet ännu mer. Du kan också ställa dig så att solljuset stoppas av ett träd eller trädgrenar. Ta bort eventuella filter så att det finns så få ytor som möjligt där reflexer kan uppstå.

Få ut mesta möjliga av dina objektiv De objektivtester som görs i fototidskrifter visar att alla objektiv har ett läge där de fungerar som allra bäst: en bländare där den tekniska kvaliteten på bilden blir optimal. Detta brukar ligga runt f/8 eller f/11, särskilt för zoomobjektiv. Försök använda dessa optimala bländare så ofta som möjligt, så att hela bilderna alltid blir så skarpa som möjligt.

Använd längre objektiv för landskapsbilder Om du ser en riktigt storslagen scen, som t ex en strand i solnedgången, bör du ägna en stund åt att fundera över vad som verkligen drar till sig ditt intresse. Ta några översiktliga vidvinkelbilder, och ta sedan några bilder med ett längre objektiv. Zooma in de områden som är speciellt intressanta - det kan vara kvällsljuset som spelar över blöta stenar, mönster i sanden eller vågor som bryts över klippor. Planera en detaljerad fotografisk studie över vart och ett av dessa områden.

Låt varje del av motivet bli en symbol som representerar stämningen och kännetecknen för just den här platsen i just den här stunden. Vissa delar av motivet kan vara abstrakta, t ex färgkontraster eller ljussättning, medan andra delar kan vara väldigt enkla eller uppenbara: kanske den dynamiska formen på något föremål i naturen, eller linjen där land och vatten möts. De flesta bilder du tar kommer inte att likna bilder som har tagits av andra fotografer. De kommer att visa din egen stil och din egen tolkning av platsen, hur välbesökt den än må vara.

Om du inte har en tränad kreativ blick så spelar det förstås ingen roll om du byter objektiv eller inte. Men om du byter brännvidd från 28 mm till 200 mm så får du kanske nya idéer om hur du kan ta intressanta bilder av välkända motiv. Använd din fantasi och experimentera med olika vinklar och ljus, så kan du kanske så småningom ta en annorlunda och bra bild.

Genom att byta brännvidd från 28 mm till 135 mm kunde jag ta en bild på bara en del av den här röda stenväggen i Nevada, så att bilden blev mer abstrakt.

Jobba med olika fokus

Genom att flytta fokus i en bild kan du uppnå mycket spännande effekter.

Håll koll på bakgrunden Ditt motiv kan vara hur fint som helst, det kan ändå förstöras helt av en bakgrund där det finns andra objekt som drar till sig uppmärksamheten, eller om bakgrunden är för ljus. Läs råden nedan om hur du kan undvika dessa problem.

  • Fyll bilden med ett motiv, oavsett om det är ett träd, en påfågel eller en stor blomma. Gå närmare motivet om du vill utesluta störande element. Kanske ska du byta till ett teleobjektiv? Om du begränsar synfältet så kommer mindre av bakgrunden med, så att du till exempel kan ta en bild där motivet bara har sällskap av lite grönska.

  • Ta lodräta bilder av lodräta motiv. De flesta kameror är utformade så att de är lättast att använda för vågräta bilder, men i naturen finns många tänkbara motiv som är lodräta: giraffer, träd, blommor, berg osv. Om du håller kameran lodrätt får du en bättre bild, och du kan utesluta många störande element ur bakgrunden.

  • Flytta fokus från bakgrunden genom att använda ett "grunt" skärpedjup: använd till exempel bländare f/4 i stället för f/11. Detta gör att fokus flyttas från bakgrunden (särskilt om du har ett objektiv med brännvidden 200 mm eller mer), så att den bara blir mjuka färgfläckar som understödjer motivet.

  • Ta bilden högt ovanifrån eller långt underifrån. Detta gör att motivet "står ut" från bilden, t ex mot en blå himmel eller vatten.

  • Flytta motivet till en bättre bakgrund (om det går) där bakgrunden är mer neutral eller mindre påträngande. Du kan också gå runt och titta på motivet från olika vinklar tills du hittar en där bakgrunden ser bra ut.

  • Om du tar närbilder i naturen kan en brokig bakgrund vara mycket störande. Om du inte kan lösa det på något annat sätt kan du använda ett stycke mörkgrön papp. Placera pappen långt bakom motivet, så att det bara ger en grön, naturlig bakgrund. Om bakgrunden är väldigt ljus kan du be någon att hålla upp något för att skapa skugga över området. Inte ens ett busksnår drar ögonen till sig om det är tillräckligt skuggat.

    Alla motiv ser bra ut mot en ren bakgrund utan störande element. Faktum är att bakgrunden förmodligen är det allra viktigaste att tänka på när du tar naturbilder.

Testa skärpedjupet När du fotograferar landskapsbilder och närbilder i naturen är det extra viktigt att du har koll på vilket skärpedjup du använder. Skärpedjupet är den zon där allt ser skarpt ut, bakom och framför själva motivet. Om din kamera har en knapp för test av skärpedjup bör du använda den ofta för att se hur skärpedjupet ser ut med olika bländare.

Detta är förstås lättare sagt än gjort. Om du använder små bländare, t ex f/11 eller f/16, så blir bilden väldigt mörk när du använder funktionen för att testa skärpedjup. Det här problemet är förstås extra besvärligt om det finns lite ljus i omgivningen, men det går att åtgärda om du arbetar långsamt och tålmodigt. Stega långsamt nedåt från f/5.6 till f/8 till f/11, osv, samtidigt som du håller ned testknappen. (På vissa kameramodeller måste du släppa knappen och sedan trycka ned den igen varje gång du byter bländare.)

Efter varje bländarbyte väntar du några sekunder så att ögat vänjer sig vid det gradvis ökande mörkret. Detta kan ta upp till 30 sekunder om det är mycket mörkt i omgivningen, men du får lön för mödan när din bild blir precis som du vill ha den (motivet återges med skärpa och bakgrunden är lagom suddig).

Om din kamera inte har någon funktion för att testa skärpedjup eller om du tycker att det är svårt att använda funktionen kanske du kan ha hjälp av att köpa ett diagram för skärpedjupskontroll (se vidare nedan). (Bilden togs med 28 mm-objektiv med bländare f/11.)

Maximera skärpedjupet Om du tar panoramabilder bör du använda ett stort skärpedjup, så att såväl förgrund som bakgrund och allt däremellan blir skarpt. När du står framför ett storslaget landskap vill du kanske gärna använda f/22 för att uppnå denna effekt, men tänk dig för lite extra innan du gör detta eftersom det innebär att bilden inte blir riktigt skarp. En bättre lösning är att fokusera på en punkt mitt i landskapet som ger maximalt skärpedjup med en större bländare, t ex f/11.

Om du till exempel använder brännvidden 28 mm anger du manuellt att fokus ska vara på det avstånd som föreslås i diagrammet: 4 meter, om du använder bländare f/11. Skärpedjupet börjar då vid halva fokusavståndet (alltså 2 meter i det här fallet) och fortsätter hur långt som helst. Fokusavståndet varierar förstås beroende på brännvidd och bländare. Oroa dig inte om huvudmotivet ser suddigt ut i sökaren: det kommer att vara skarpt i själva bilden.

Tips! Om du vill maximera skärpedjupet när du är tvungen att ta en bild snabbt kan du fokusera på en punkt ungefär en tredjedel upp från den nedre kanten av bilden. Denna metod fungerar ganska bra eftersom skärpedjupet sträcker sig till två tredjedelar bakom fokuspunkten och till en tredjedel framför den, men det fungerar inte lika bra som att arbeta enligt ett diagram för skärpedjupskontroll, så du bör bara använda den när du inte MÅSTE ta en mycket bra bild.

När jag skulle ta en bild av det här "djupa" motivet använde jag knappen för att testa olika skärpedjup på min kamera. Den här funktionen är väldigt användbar om du vill ha bra kontroll över vilka områden i bilden som ska vara skarpa. (Bilden togs med bländare f/16.)

 

Dra nytta av ljuset

När du tar naturbilder kan hela stämningen i bilden förändras med hjälp av naturligt eller konstgjort ljus.

Använd det naturliga ljuset Ofta kan du göra en enkel bild mycket intressantare genom att använda det befintliga ljuset på ett kreativt sätt. Om du hittar ett motiv som verkar intressant kan du försöka komma ihåg att komma tillbaka någon annan tid på dagen, då området kommer att se helt annorlunda ut.

De flesta naturmotiv blir bäst om det är molnigt men inte för mörkt. Detta ljus passar extra bra för blommor, trädgårdar och sluttningar täckta med blommor: färgerna blir mjuka och dämpade men syns bättre än i starkt solljus. Så fort motivet inte är starkt solbelyst bör du ta vara på ögonblicket och ta bilder med lagom mycket ljus och bra färgmättnad. Om det är en klar dag kan du hålla koll på ljuset och se hur det förändras under dagen, hur det ändrar färg och riktning och hur skuggorna ser ut.

De flesta naturbilder blir bäst om du tar dem när det är ganska molnigt. Dels blir det inga hårda skuggor i bilden, och dels blir färgmättnaden bättre. (Bilden togs med extra blixt.)

 

Ibland är du kanske tvungen att ta bilder trots att solen lyser starkt. I så fall kan du sätta extra ljus direkt framifrån för att få bästa möjliga färgåtergivning, men då finns också risken att bilden ser väldigt alldaglig och "platt" ut.

Ljus från sidan är att föredra för de allra flesta objekt. Skuggorna som skapas understryker former och strukturer i bilden, något som är ett måste om du vill skapa en tredimensionell effekt i en vanlig bild. När du använder ljus från sidan tittar du efter områden i bilden där ljuset går över ojämna ytor, så att kontraster skapas och bilden känns mer påtaglig.

Om du tar landskapsbilder så bör du använda dig av det varma, låga ljuset under tidiga morgnar eller sena eftermiddagar, så att motivet kanske förgylls eller blir lätt rosaskimrande och bilden blir "varm".

Ljus från sidan fungerar väldigt bra för naturmotiv, särskilt tidiga morgnar och sena eftermiddagar. De långa skuggorna ger en tredimensionell effekt, och den varma färgen från ljuset ger en dämpad stämning. (Bilden togs 20 minuter efter soluppgången.)

 

Använd filter för att göra bilden snyggare Om du inte vill ta helt dokumentära bilder bör du ibland överväga att använda filter för att ändra på det naturliga ljuset. Du bör inte använda filter för att producera häftiga effekter, utan använd dem t ex för att framhäva ljusets färg eller motivet.

Ett gult 81B-filter kan till exempel intensifiera de varma tonerna i en bild på sanddyner, och ett ljusblått 82A-filter kan förstärka svalt gryningsljus så att en kuslig stämning skapas. Om du använder ett filter som framhäver färger så förstärks framför allt röda färger och jordtoner (trots att det egentligen är en magentafärgad ton som läggs till), och om du använder ett polariserande filter så minskas effekten av speglingar från blanka ytor så att färgmättnaden blir bättre.

När du tar naturbilder bör du snarare använda filter för att framhäva och förstärka befintliga färger än för att förändra dem. I det här fallet valde jag att förstärka färgen på stenformationerna med ett guldtonat 85C-filter.

 

Ändra ljuset Om du vill ta närbilder i naturen en solig dag bör du planera noggrant. Du kommer att behöva mjuka upp det skarpa ljuset så att det inte skapar hårda skuggor och vattnar ur färgerna i bilden, t ex med hjälp av något som sprider ljuset: en stor skiva av genomskinlig vit plast, eller ett riktigt hjälpmedel från PhotoFlex eller Flexfill.

Skivor av det här slaget är mycket användbara, men det kan vara svårt att hålla dem med en hand samtidigt som du tar bilden med den andra, så be gärna någon annan att hålla skivan mellan solen och motivet medan du tar bilden. Om du är ensam kan du försöka palla upp skivan, t ex med hjälp av kameraväskan.

Jag hittade de här kaktusblommorna i starkt solsken i Utah, och de såg inte så märkvärdiga ut, men när jag använde en skiva för att sprida solljuset blev bilden riktigt fin.

 

Skapa solstrålar Om du vill ta en riktigt vacker bild av ett landskap eller vatten kan du använda dig av tipset nedan som kan få solen att se ut som en stjärna.

1. Använd ett vidvinkelobjektiv så att solen blir väldigt liten i bilden. Du kan också flytta dig så att ljuset blockeras av t ex en trädgren så att bara lite av solen syns.

2. Använd en liten bländare, till exempel f/16 eller f/22. När du tittar i sökaren ska du nu se en stjärna av ljus. Du kan behöva se till att solen hamnar i mitten av bilden för att minska risken för reflexer. Undvik underexponering genom att ange en kompenseringsfaktor på +1 eller kanske till och med +2 om hela bakgrunden är ljus (om den till exempel består av vatten).

3. Ta bilden.

Stjärneffekten skapas på grund av att ljuset böjs när det går igenom en mycket liten bländare. Öva på den här tekniken och titta ofta i sökaren för att se vad som händer. De bästa bilderna du så småningom tar kommer att bli mycket fina, med ett bra komponerat motiv som kompletteras av en ljusstark solstråle, som kanske symboliserar glädje eller hopp?

Ta dig tid när du fotograferar i naturen

Fotoentusiaster som säger att de gillar att ta bilder i naturen har sällan tid att göra det. "Jobbet och familjen tar så mycket tid", brukar Tulpaner i motljus Du behöver inte åka långt för att hitta bra naturmotiv. I de allra flesta städer finns det parker och trädgårdar som är fulla med möjligheter. Bästa tiden att utforska dessa är tidigt på lördags- och söndagsmorgnar när de flesta ligger och sover. det heta. Känner du igen det här? Ta då en titt på ditt schema. Vad gör du klockan 7 på morgonen när familjen är på semester? Eller på vackra söndagsmorgnar när du är hemma? Du kanske sover eller läser tidningen, men du missar också massor av bra tillfällen till fotografering.

Även om du bor i en stor stad bör du kunna hitta goda möjligheter till att ta bra naturbilder. Gör en sökning på Internet om området som du bor i, eller om en plats som du funderar på att åka på semester till. Sök efter botaniska trädgårdar, rehabiliteringscenter för vilda djur, små djurparker och olika sorters naturreservat. I dagens samhälle är alla människor väldigt upptagna, men vem som helst kan ta sig den lilla tid som krävs för att ta bra bilder utomhus, om det så bara är i en park mitt i stan.

Du behöver inte åka långt för att hitta bra naturmotiv. I de allra flesta städer finns det parker och trädgårdar som är fulla med möjligheter. Bästa tiden att utforska dessa är tidigt på lördags- och söndagsmorgnar när de flesta ligger och sover.

Om författaren: Peter K. Burian är arkivbildsfotograf och skriver regelbundet för MSN Foto. Han är en av författarna till boken National Geographic Photography Field Guide: Secrets to Making Great Pictures, och han är hedersmedlem i NANPA (North American Nature Photography Association) News