Kreativ fotografering

Av Charlotte K. Lowrie

Om du inte är nöjd med de bilder du tar och har bestämt dig för att bli en bättre fotograf, så är det en bra idé att börja med att fundera över vad det är som gör en bild bra.

Ett sätt att försöka göra dina bilder bättre är att se till att tekniken fungerar. Se till att din utrustning fungerar och är i gott skick, och att du har färsk film som passar det som du fotograferar. Fundera också på vilka gamla dåliga vanor du har (och skulle vilja förändra) vad gäller fotografering.

När du har koll på tekniken börjar det svåra arbetet: att träna din kreativa blick så att du ser en möjlig bild direkt när du ser en miljö, och så att du kan tolka bilder på nya och annorlunda sätt

Gör några övningar för att göra ditt fotograferande mer kreativt. Den här bilden togs som ett svar på frågan om vad som händer om en groende påsklilja har det för trångt.

Den kreativa blicken

Vissa personer har en medfödd kreativ blick, medan andra får träna fram den genom att fundera, eller med hjälp av hängivenhet för ett visst ämne, experimentering eller en personlig stil (något som växer fram med tiden). Påsklilja Leta efter områden i omgivningen som kan bli små kompositioner. Oavsett om den kreativa blicken är medfödd eller utvecklad, så handlar den inte om imitation eller att följa regler och standarder. En kreativ blick ger dig ett självförtroende som gör att du vågar fotografera och tolka världen på ditt eget sätt.

Se bilder Om du kastar ett öga på din omgivning så fastnar blicken först på uppenbara och vackra motiv, t ex vidsträckta landskap, kända byggnader, föremål eller symboler, eller kanske något som ser ut som på en bild som du har sett förr.

De flesta människor känner en oemotståndlig lust att ta "uppenbara" bilder. En del kanske till och med måste hålla på länge med att ta uppenbara bilder, tills de slutligen tröttnar på det och känner att de verkligen vill göra något nytt.

Det finns minst två stora fördelar med att ta uppenbara bilder. För det första är det alltid roligt att kunna ta en bild som ser ut precis som ett vykort, och som du kan använda för att bevisa för släkt och vänner att du har varit där. För det andra (och detta är den stora fördelen) är det bra att trötta ut sig genom att ta uppenbara bilder, eftersom det innebär att du börjar titta närmare på motivet. Denna noggrannhet leder nästan alltid till att dina bilder blir intressantare och mer kreativa.

Men - hur SER man då en bild i sin omgivning? Du kan träna upp ditt bildseende genom att öva dig i att upptäcka vad jag kallar för vinjetter, dvs små delar av omgivningen som kan isoleras och bilda små kompositioner. Gå omkring med kameran och titta genom sökaren så att du ser det som kameran ser.

Leta efter områden i omgivningen som kan bli små kompositioner.

Sökaren är din ram, och din uppgift är att hitta tavlan som ska ramas in. Rör dig, byt ställning, titta uppåt och nedåt så att du ser vilka delar som kan isoleras och bli egna små bilder. Detta gäller oavsett om du fotograferar människor eller natur och landskap. Det finns till exempel ingenting som säger att hela ansiktet måste synas på en porträttbild.

Du kan också träna din blick genom att studera målningar, fotografisk konst, grafisk design, arkitektur och framför allt naturen omkring dig. Om du koncentrerar dig så kommer de objekt som du fäster dig vid att börja påverka hur du komponerar dina bilder. Om du vill arbeta mer konkret kan du förstås gå kurser i konstvetenskap och design.

Börja "leta efter ljuset" i ditt vardagliga liv. Oavsett var du befinner dig så finns det nästan alltid små områden i omgivningen där ljuset framhäver struktur, form eller färg på ett annorlunda och intressant sätt, så att du ser saker som du aldrig skulle ha märke till utan ljusets hjälp. När du hittar en sådan scen är det ofta värt mödan att plocka fram kameran.

Använd ljuset för att understryka ditt budskap. I den här bilden framhäver ljuset de sköra blombladen.

 

Obs! Det tar tid att titta efter en bra bild. Du lär inte hinna med att ta riktigt bra bilder på en plats där du bara befinner dig som turist under några få timmar eller en dag.

När du har tränat ett tag blir du van vid att automatiskt se möjliga bilder runt omkring dig. Detta gör att du kan koncentrera dig mer på hur du vill återge bilden: vilka objekt du vill framhäva, vilket budskap du vill förmedla och så vidare.

Huvudmotivet Glöm inte att identifiera vad som är bildens huvudmotiv (det som är allra viktigast i bilden).

Huvudmotivet beror på vilken typ av bild du tar. Om du till exempel fotograferar livliga sportbilder kan huvudmotivet handla om timing: att fånga ett omöjligt skott eller de spända musklerna hos en sprinter precis före start. Om du tar naturbilder kan huvudmotivet vara en kajak som flyter nära ett vattenfall i precis rätt ögonblick, eller det fantastiska ögonblick när ljuset bokstavligen förgyller bilden.

Om du vill fånga huvudmotivet – ett avgörande ögonblick, ett alldeles särskilt ljus eller en känsla – måste du inte bara ha snabba reflexer, utan också vara helt närvarande i stunden, medveten om allt som händer och ständigt beredd på att reagera.

Även om den är liten så är det kajaken som är huvudmotivet i den här bilden.

 

Övervinn dina förutfattade meningar

Om du tycker om att fotografera blommor vet du förmodligen precis hur bilder på blommor "ska" se ut: du har sett bilder som du tycker om, och vill ta bilder som ser ut ungefär så. Din uppfattning om hur blombilder ska se ut är en förutfattad mening, och om du tar bilder som ser ut så som du tycker att de ska se ut, så kommer de att se ut som de flesta andra bilder på blommor som redan har tagits.

Om du vill ta mer kreativa bilder så måste du börja med att övervinna dina förutfattade meningar. Gör övningar som tvingar dig att tänka på och se blommor (eller vilket ditt favoritmotiv nu är) på ett nytt sätt. Du kan till exempel hitta eller skaffa blommor som du sedan observerar noggrant under 10 minuter. Gå runt dem, flytta dem till olika rum eller vänta på att ljuset i trädgården förändras och se vad som händer.

När du betraktar blommorna kan du fundera över hur det är att vara en blomma i en rabatt, kruka eller bukett med massor av andra blommor. Det kan låta fånigt, men fundera ändå på vad det innebär för blommans möjligheter att växa och må bra, eller mår den kanske bra av att få vara så nära andra blommor? Har blommor bra och dåliga dagar, precis som vi? Om du jobbar utifrån sådana här frågor ett tag så kommer du att börja se blommor på ett nytt sätt.

Om det känns underligt att ge mänskliga egenskaper till växter eller döda ting på det här sättet kan du försöka tänka på ett lite mer konventionellt sätt. Hur skulle du till exempel kunna ta en bild som visar flyktigheten i en blomma (dess korta liv), dess färgprakt eller tystnaden och lugnet runt omkring den? Hur kan du i en bild visa vilken glädje blomman kan ge betraktaren?

De här frågorna kan verka fåniga till att börja med, men svaren på dem kan hjälpa dig att tolka bildens ämne på ett mer kreativt sätt. Allt eftersom din kreativa förmåga utvecklas så får du så småningom en alldeles egen fotografisk stil.

I den här artikeln finns exempelbilder som visar blommor "ur sin egen synvinkel". Olika betraktare kommer naturligtvis att tolka bilderna på olika sätt, men det är bara bra. Målet är att din bild ska få betraktarna att säga mer än bara "Åh, vilken fin bild".

När du arbetar ska du koncentrera dig helt på det du ser i sökaren. Det finns mycket av omgivningarna som du inte kommer att kunna återge i bilden, t ex solens värme eller den kvittrande blåmesen i bakgrunden. Koncentrera dig på att använda viktiga element i din komposition — färg, former, struktur, inramning – så att du får fram ditt budskap.

Bilden blir ännu bättre om du arbetar efter de generella regler som gäller för formgivning. Komponera bilden så att betraktarens blick "leds rätt", så att han/hon ser det du vill att han/hon ska se. Bestäm var du vill placera den centrala fokuspunkten och använd resten av bilden som stöd för denna punkt. Var medveten om vilka linjer som Sjö, stege och återspegling i vattnet Betrakta din favoritplats med nya ögon och se om du kan skapa en abstrakt bild. finns i bilden och använd dem för att leda betraktarens blick till fokuspunkten i bilden.

Den här bilden togs som en illustration av hur närhet kan se ut i naturen.

 

Tekniker och idéer

När du har lärt dig att komma förbi dina förutfattade meningar kan du ta dig tid att experimentera med olika kreativa angreppssätt som hjälper dig att förmedla din tolkning av ämnet. Nedan följer några förslag på hur du kan ta hjälp av tekniken när du vill ta annorlunda bilder.

Betrakta din favoritplats med nya ögon och se om du kan skapa en abstrakt bild.

Abstraktioner Du kan ta bilder där ämnet framgår tydligt och bokstavligen, men du kan också ta abstrakta bilder där betraktarens fantasi sätts på prov. Abstrakta bilder kan föreställa objekt, eller delar av objekt, som betraktarna vanligtvis aldrig ser, t ex väldigt översiktliga bilder av drivved. Andra abstrakta bilder kan t ex innehålla ett fönster eller en dörröppning som har framhävts på något sätt med hjälp av linjer, struktur, färger eller mönster. Med hjälp av abstraktioner kan du förmedla stämningar och begrepp och framhäva fascinerande detaljer.

Ljus Ljuset i en bild är ofta avgörande för hur den uppfattas. Du kan använda ljus när du vill ange eller ändra stämningen i en bild, om du vill dölja eller framhäva delar av bilden eller skapa silhuetter. Med hjälp av en extra blixt kan du experimentera med att förmörka eller ta bort en del av eller hela bakgrunden (genom att rikta blixten så att den lyser upp bakgrunden).

Om du fotograferar små objekt kan du ibland använda ljuset för att helt ta bort bakgrunden ur bilden. Lägg gel över blixten eller använd ett filter på linsen om du vill skapa en varm eller kall atmosfär i bilden.

Med hjälp av ljus kan du bryta mot gamla välkända regler om fotografering. Du kan till exempel försöka exponera motljusbilder så att ljuset framhäver ämnet i bilden. I motljus skapas intressanta skuggor som du kan utnyttja i bildkompositionen.

När jag ska avgöra vilken exponering jag ska använda i motljusscener mäter jag ljuset i det ljusaste området och vid motivet. Jag räknar ut medelvärdet av dessa värden och tar den första bilden med det värdet, och sedan tar jag en serie bilder med en skala från överexponering till underexponering. Detta gör att jag får en serie bilder där de skuggiga områdena är olika mycket detaljerade.

Jag valde ut den här bilden ur en serie likartade bilder. Här är de skuggiga områdena förmörkade så att blicken leds "rätt" genom bilden. I de andra bilderna i serien syns fler detaljer i de skuggiga områdena.

Färg Med hjälp av färg kan du skapa en enhetskänsla i bilden, framkalla reaktioner hos betraktaren eller till och med dämpa effekten av motivet. Färg (eller avsaknaden av färg) är helt enkelt avgörande för en bild. Du kan använda färg på ett kreativt sätt för att förmedla din tolkning av ett motiv - om du ser det som starkt, svagt, livfullt eller dämpat.

Peter Burian är yrkesfotograf och skriver för MSN Foto. Så här beskriver han hur viktigt färg är i hans bilder: "Jag letar ofta efter livfulla nyanser och toner, oavsett vad motivet är. Det kan vara en person i annorlunda kläder eller uniform, färgglada hantverksföremål på en marknad, en knallröd papegoja eller mörkröda blommor som kontrasterar mot massor av mörkgröna blad."

"Ibland får jag syn på ett skarpt blått, gult eller grönt hus när jag är ute och reser. Eftersom jag vet att ett sådant hus är en fantastisk bakgrund brukar jag stanna till och vänta på att ett motiv ska dyka upp, gärna några personer ur lokalbefolkningen som har kläder i andra färger på sig, eller kanske till och med turister i skrikiga shorts och T-shirts. Så fort rätt personer går förbi tar jag en serie bilder", säger Peter Burian.

"Bilder med starka färger blir alltmer populära hos tidskrifterna. Till och med National Geographic följer den här trenden", fortsätter han.

"Läsarna har under många år sett massor av bilder i olika typer av media, och då är det klart att de fastnar för bilder som fångar deras uppmärksamhet. Jag är mycket medveten om att starka färger är ett av de bästa sätten att skapa häftiga visuella effekter, och jag är själv väldigt förtjust i rött och blått. När jag skickar bilder till tidskriftsredaktörer brukar de välja just de bilder som innehåller rött och blått."

"Jag ser fotografering som ett personligt uttryckssätt, men jag vill förstås också låta andra ta del av mitt arbete. Därför försöker jag tänka på vad tidskriftsläsarna vill se när jag letar efter bilder, och jag tar gärna bilder där starka färger hjälper till att fånga läsarens blick och framhäver innehållet i bilden."

Använd färg för att framkalla reaktioner och för att skapa en känsla av enhet i en bild.

Filter, fokus, zoomning och panorering Filter som mjukar upp fokus eller gör att bilden ser dimmig ut är användbara verktyg. Du kan också göra en liten zoomning under en lång exponering om du vill skapa en romantisk effekt utan ett filter för att mjuka upp fokus. Prova att zooma utåt och inåt och se vilka effekter som uppstår.

Experimentera genom att panorera så att både motivet och bakgrunden blir suddigt, eller så att motivet förblir klart med en suddig bakgrund. Panorering är en konst som du måste öva på om du vill bli riktigt bra. Knepet är att hålla kameran mycket stilla (gärna på ett stativ) samtidigt som du rör dig endast med hjälp av höfterna för att följa rörelsen hos motivet. Prova med att använda slutarhastigheten 1/30 sekund eller långsammare.

Kornighet Kornigheten i bilder utgörs av ansamlingar av silverhalid. Ju snabbare filmen är (dvs ju högre ISO-talet är), desto mer syns kornstrukturen i bilden. (I framkallningslaboratorier kan du använda olika filmbearbetningsmetoder, framkallningsvätskor och fotopapper för att öka eller dämpa kornigheten.)

Oavsett om du fotograferar med film eller med en digitalkamera kan du använda kornigheten som ett verktyg för att skapa stämningsfyllda bilder. Om du använder en digitalkamera höjer du bara ISO-inställningen till t ex 400 eller 800. I många bildredigeringsprogram som t ex Microsoft Picture It! finns det filter som du kan använda för att efterlikna effekten av kornighet eller bildbrus.

Många använder kornighet som ett sätt att framhäva svartvita bilder, men det kan också vara väldigt effektfullt på färgbilder. Du kan också använda ett "skärmfilter", som innebär att bilden t ex kan få en fönstereffekt. Experimentera med de filteralternativ som finns i ditt bildredigeringsprogram. I de allra flesta fall kan filter hjälpa dig att skapa en "mjukare" bild.

I den här bilden har jag använt en svartvit film för hög hastighet (ISO 3200) för att öka kornigheten.

Kreativa datoreffekter

Möjligheten att redigera dina bilder på en dator innebär att du kan fortsätta det kreativa arbete som du påbörjade när du tog bilden. Oavsett om du vill göra rejäla ändringar i bilderna med hjälp av filter och specialeffekter eller om du, som jag, föredrar att använda små medel för att bara understryka den ursprungliga kompositionen, så har du stor hjälp av bildredigeringsprogram.

I den här bilden har jag använt alternativet Impressionist: Vague i Picture It! Publishing, och så har jag lagt till en penseldragsram.

 

Obs! Tack till Jon Canfield, testchef på Picture It! Photo och en ivrig fotograf, samt till Peter Burian, skribent på MSN Foto och yrkesfotograf, för att jag fick använda deras bilder i den här artikeln.

Om författaren: Charlotte K. Lowries artiklar och bilder har publicerats i flertalet tidskrifter, bland annat Quill (ges ut av en sammanslutning av yrkesverksamma journalister), Walking och Texas Highways samt dagstidningar som Dallas Morning News
original URL: http://photos.msn.se/