En analys av Maria Bergquist och Mia Tegnér Drama-Teater-Film LIV 100:4 951102
Inledning:
I vår analys av filmen När Lammen Tystnar, har vi bestämt
oss för att koncentrera oss på ljudbilden och hur den följer
berättelsen genom att titta på karaktärernas psykologiska bakgrund
och hur detta gestaltas i ljud och bild. Vi har funnit att ljudbilden är
väldigt starkt knuten till karaktärerna och vi har därför
valt att studera hur ljudet följer Clarice Starling, Hannibal Lecter och
Jame Gumb, alias Buffalo Bill, samt hur ljudet sammanlänkar dessa tre personer.
I ljudbilden finns även en tydlig parallell till Clarice Starlings personliga
utveckling, hennes strävan efter förlösning och självständighet,
i sin tur kopplat till hennes ansträngningar för att finna mördaren
Buffalo Bill och befria offret Catherine Martin. Vi har valt att inte behandla
det musikaliska temat, trots att detta är en del av den ljudmässiga
uppbyggnaden, då detta skulle kräva en mycket större kunskap
om instrumentation, notation och tonarter än vi har tid att inhämta.
Resumé:
När Lammen Tystnar handlar om Clarice Starling, en ung, ambitiös
FBI studerande. Hon får i uppgift av Jack Crawford, chefen för "behavioral
science", att besöka den internerade doktor Hannibal Lecter, alias
"Hannibal the Cannibal" för att göra en rättspsykologisk
profil. Lecter vägrar att samarbeta då det gäller honom själv.
Istället ger han Clarice ledtrådar, i form av gåtor, som kan
leda till infångandet av mördaren Buffalo Bill. Buffalo Bill hatar
sin egen identitet och i ett försök att skapa sig en ny identitet
som kvinna, mördar han kvinnor för att använda deras hud till
den kvinnodräkt han håller på att sy. Catherine Martin är
hans sjunde offer och den kvinna som Clarice, med Lecter’s hjälp, får
en chans att rädda. Genom att lita till sig själv och därigenom
lära sig tyda ledtrådarna lyckas Clarice till slut fånga mördaren
och rädda Catherine Martin.
Clarice M Starling:
Psykologisk:
Som mycket liten förlorade Clarice sin mor och lämnades ensam
med sin fader. Hon växte upp i en liten landsorts stad i West Virginia,
där fadern arbetade som polis. Fadern blev för henne det enda stödet
och en mycket stark förebild. När Clarice är bara 10 år
gammal blir hennes fader skjuten vid gripandet av två brottslingar och
hon lämnas ensam. Hela hennes världsbild rasar. När Clarice berättar
om händelsen för Lecter, säger hon: "My father had become
the whole world to me. When he died, I had nothing.".
Att Clarice väljer att söka sig till FBI kan ses som ett resultat
av hennes idealiserade bild av fadern, hon vill bli som han. Dessutom vill hon
hämnas sin faders död genom att förhindra att nya mord begås.
Som föräldralös skickas Clarice iväg för att bo hos
släktingar på en fårfarm, men rymmer snart på grund av
en för henne mycket traumatisk upplevelse. En morgon väcks Clarice
av skrik och blir ofrivilligt vittne till hur lammen slaktas. Hon försöker
befria lammen eller åtminstone rädda ett av dem, men misslyckas och
flyr därför. Även detta kan ses som ett försök att
göra upp med sin faders bortgång.
Genom försöket att rädda lammen vill hon befria sig från
den hjälplöshet hon upplevde vid faderns död. Hennes misslyckande
tvingar henne att fortsätta sökandet av nya "lamm". Catherine
Martin blir ett, det sista. Lecter frågar vid ett tillfälle Clarice:
"You think if Catherine lives, you won’t wake up ever again to that awful
screaming of the lambs"
Gestaltning och ljudbild:
Etableringen av Clarice Starling är väldigt manlig. Vi får
först se henne i träningsspåret, där hon kämpar uppför
backar och över hinder. Innan vi ser Clarice i bild hör vi hennes
ansträngda andning, vilken sedan följer henne under hela träningspasset
och en bit in i nästa scen. Ljudbilden innehåller också en
mängd fågelljud, kvitter och flaxande.
De ljud som etableras ihop med Clarice i den inledande scenen följer henne
sedan genom hela filmen. Fågelljuden kan ses som en symbol för den
frihet Clarice eftersträvar, men också för att hon nu skall
"pröva sina vingar" inför sin nya roll som FBI agent. Det
väcker också associationer till namnet Starling = en liten fågel.
Fåglarnas flaxande övergår i följande scen till helikopterljud,
vilket fungerar som en länk mellan Clarice och FBI, den manliga värld
hon kämpar så hårt för att bli en del av. I denna miljö
får vi för första gången möta Jack Crawford. Crawford
blir den fadersgestalt Clarice så länge sökt, han stöttar
henne i karriären och berömmer henne för hennes framsteg. På
Crawford’s kontor får Clarice se bilder av Buffalo Bill’s offer. Smattret
av skrivmaskiner som hörs i bakgrunden under denna scen är mycket
likt ljudet av den symaskin som ingår i Buffalo Bill’s ljudmiljö.
Det är nu Clarice får i uppgift att besöka Lecter. Kopplingen
till Buffalo Bill är väl etablerad, men Crawford förnekar att
det finns något samband mellan Lecter och Buffalo Bill. Clarice hålls
ovetande om syftet med besöket. Clarice’s accent är viktig för
den bild vi som tittare får av henne, liksom det faktum att hon försöker
dölja den. Lecter påpekar detta vid deras första möte:
"...and that accent you try so desperatly to hide, pure West Virginia".
Clarice försöker skapa en ny bild av sig själv, få inträde
i en ny värld, bli fri från sin barndom för att kunna växa
och skapa sig självkänsla. Denna frigörelse från barndomen
innefattar också att göra sig fri från den dialekt som talas
i hennes barndomsstad och integrera sitt språk i den miljö hon nu
befinner sig i. Clarice’s dialekt fungerar också som en kontrast till
Lecter’s välvårdade brittiska accent. Ljudet av fåglar, Clarice’s
tunga andhämtning och hennes accent är "hennes" ljud. Dessa
ljud följer henne genom hela filmen och är helt och hållet knutna
till hennes person. Genom hennes möte med Hannibal Lecter och hennes inblandning
i sökandet efter Buffalo Bill, kommer "deras" ljud att efterhand
blandas in i hennes värld. Även när dessa två inte är
fysiskt närvarande finns där ljud som påminner om deras betydelse
för Clarice, de är hela tiden närvarande i hennes undermedvetna.
Doctor Hannibal Lector:
Psykologisk bakgrund:
Doktor Hannibal Lecter, eller "Hannibal the Cannibal", som
han kallas, är en mycket begåvad psykiater och tillika mycket begåvad
mördare. Lecter har en väldigt dubbel karaktär: Å ena sidan
är han intellektuell, kultiverad och mycket intelligent, å andra
sidan djurisk, en kallblodig psykopat, som mördar och äter sina offer.
Förmodligen har Lecter haft en egen praktik, där han bedrivit terapeutisk
verksamhet. Bland hans patienter fanns Jame Gumb, alias Buffalo Bill, så
Lecter sitter inne med en mängd kunskap om mördarens behov och beteenden.
Detta faktum får han, genom Clarice’s besök, en chans att utnyttja
till sin egen fördel. Redan vid det första mötet med Clarice
antyder han vad han vill få ut av deras samarbete: Han vill ha ett fönster,
han vill kunna se utsikten, han söker liksom Clarice befrielse. I sin nuvarande
fångenskap har han endast sina tecknade minnesbilder att se på.
Genom dessa bilder får vi veta tre saker om Lecter: Han är en skicklig
tecknare, Han har rest (den bild han visar Clarice föreställer domen
i Florens ), Han är redan här villig att samarbeta med Clarice och
ge henne ledtrådar till fallet Buffalo Bill. Det sistnämnda antyds
genom att han faktiskt ger henne den första ledtråden redan när
han talar om teckningen "This is the doma, seen from the Belvedere. Memory
is all I have instead of a view." Belvedere är hans utsiktspunkt för
motivet och om Clarice kan se från samma utsiktsplats kan hon se mördarens
motiv: I Belvedere, Ohio, har Buffalo Bill skördat sitt första offer
och just där finner Clarice till sist mördaren.
Gestaltning och ljudbild:
Gestaltningen av Lecter bygger på att skapa förväntningar,
både i bild och ljud. Vi får massor av information om Lecter innan
han syns i bild. Bland annat får vi veta att han är psykiater, serie
mördare som åt sina offer, att han är fängslad och att
han vägrar att samarbeta med FBI. Att han är mer känd för
sina brottsliga aktiviteter än för sitt arbete som psykiater får
vi veta när Crawford talar om för Clarice att den person hon skall
besöka och intervjua är: "The psyciatrist Hannibal Lecter"
och Clarice direkt svarar: "Hannibal the cannibal". Vidare får
vi veta att han förvaras bland de absolut farligaste brottslingarna på
mentalsjukhuset i Baltimore, i en specialcell belägen djupt nere i källaren,
bakom sju, tunga, gallerdörrar och att han ständigt är bevakad
av beväpnad personal. Dessutom får Clarice stränga order om
att inte på några villkor som helst avvika från de förhållningsregler
som råder för besökare till Lecter. När hon på fängelset
blir eskorterad ner för alla trappor av doktor Chilton, så visar
han henne ett fotografi på vad som hände den person som inte följde
förhållningsreglerna.
De dörrar Clarice passerar igenom, på sin väg ner till Lecter,
gnisslar mycket och låter väldigt tunga när de slår igen.
Flera av dörrarna öppnas och stängs av vakter. Förutom ljudet
från dörrarna hörs ett annat och inte lika välmotiverat
ljud -ljudet av en bilmotor. Enda skälet till att en bil skall höras
inne i detta fort till fängelse är att det är planterat där
för att öka på vår känsla av obehag, samt att höja
vår puls. Ljudet är mullrande och mycket dovt, likt ett morrande
och detta ljud är knutet till Lecter’s karaktär. Bilmotorljudet hörs
på flera olika ställen i filmen men aldrig då en bil syns i
bild eller kan tänkas finnas i det negativa bildrummet. När Clarice
är i Baltimore och undersöker "Your-self storage", så
hörs ljudet som ett morrande, precis innan hon skall ta bort duken som
täcker kärlet som innehåller Benjamin Raspail’s huvud. Där
fungerar ljudet som en länk mellan Clarice’s framgång och Lecter’s
ledtrådar.
Innan Clarice får passera igenom de sista dörrarna in till Lecter’s
cell, träffar hon Barney. Han är en av de tre manliga, beväpnade
väktare som via en TV-skärm bevakar Lecter dygnet runt. Två
av väktarna är stora, bastanta negrer. I rummet, vars väggar
pryds av diverse vapen, pistoler och batonger, finns larmsystem och annan avancerad
apparatur som piper och låter likt ett EKG. Det ljudet, pipandet, som
är kopplat till Lecter, hörs även på ett annat ställe
i filmen. Det är efter det att Lecter rymt och en svårt skadad Sgt
Pembry förs på bår till en väntande ambulans. Då
fungerar pipandet som en varningssignal, eftersom att det inte är Sgt Pembry
som ligger på båren trots att det är hans ansikte.
När Lecter först syns i bild så bryter hans utseende tvärt
mot de förväntningar som byggts upp. Vi har förväntat oss
ett monster, doktor Chilton säger tidigare i filmen till Clarice att: "Oh,
he’s a monster, a pure psycopath". Istället får vi se en ganska
liten, tunnhårig och rund man i blå kläder. Lecter ser ofarlig
ut, men under det samtal som han och Clarice har, bekräftar han alla de
utsagor som gjorts om honom och vi inser att han är allt annat än
ofarlig. Lecter bevisar sin intelligens och sitt skarpsinne genom att avslöja
detaljer om Clarice som han omöjligt kan ha känt till innan han träffade
henne. När Lecter sedan sniffar med näsan i luften och säger:
"You wear Evyan skin cream, and sometimes you wear L’Air du Temps... but
not today", så är det ett prov på hans nästan övermänskliga
förmåga att kunna urskilja detaljer. Även Crawford’s förväntning
att Lecter inte vill samarbeta bekräftas då Lecter berättar
om vad som hände den person som en gång testade honom: "...I
ate his liver with some fatherbeans and a nice Chianti...".
Under samtalets gång hörs, hela tiden i bakgrunden, ljuden från
rörledningar, en vinande vind, samt regn och åska. Ovädersljud
är intimt förknippade med skräck och de finns där för
att vi som publik inte skall slappna av, utan hela tiden vara på vår
vakt. Även dessa ljud blir Lecter’s och hörs vid flera tillfällen
som sound-bridge och i sekvenser där han inte syns i bild men där
hans närvaro ändå känns påtaglig. Ett annat ljud
som hörs ifrån källaren med Lecter’s cell är "tsss".
Det låter som när man släpper ånga ur ett ångstrykjärn
eller det ljud som hörs då man bränner hud mot något mycket
hett. När Clarice senare i filmen befinner sig i Buffalo Bill’s mörklagda
källare och råkar bränna sig på baksidan av ett kylskåp,
hörs detta "tsss" igen. Ljudet påpekar att om det inte
vore för Lecter så skulle inte Clarice ha funnit Buffalo Bill. Det
ljud som är Lecter’s starkaste kännetecken tecken är "Aaah",
ett ut andnings ljud som han första gången yttrar efter att han sagt:
"...a nice Chianti...sssh, aaah". Detta "aaah" dyker upp
vid fem olika tillfällen i filmen och är direkt kopplat till Lecter.
Den andra gången det hörs är när FBI utför en obduktion
på Buffalo Bill’s sjätte offer och Clarice finner att offret har
en puppa nertryckt i svalget. Precis när puppan dras ut så hörs
Lecter’s "aaah". Ljudet kopplar dels samman Lecter’s ledtrådar
och Clarice’s korrekta tydning av dem, dels symboliserar ljudet att själen
lämnar kroppen och den döda kan äntligen få frid. Femte
gången vi hör detta "aaah" är det en varningssignal.
Det hörs när, den vi tror är den döde, Sgt Pembry visar
livstecken. Ljudet får oss att tvivla eftersom vi hört det förut
men i samband med en annan person.
Alla dessa olika ljud (som vi försökt att beskriva) bildar tillsammans
Hannibal Lecter’s ljudbild, de säger inte så mycket om honom som
person, de snarare förstärker delar av hans personlighet. De är
emellertid specifika ljud för just Lecter och när de ljuden hörs
tillsammans med Clarice’s ljud befäster de bandet dem emellan.
Jame Gumb alias Buffalo Bill:
Psykologisk bakgrund:
Buffalo Bill hatar sin egen identitet och vill förändras. Han är
egentligen inte transvestit, men könsbytet har för honom blivit en
möjlighet till förändring. De tre sjukhus i USA som utför
könsbyten, har avvisat honom på grund av att han visat prov på
ett våldsamt beteende. Lecter säger vid ett tillfälle till Clarice:
"...he thinks that makes him a transvestite, but his pathology is a thousand
times more savage..."
Troligen har hans barndom varit mycket svår, han har förmodligen
utsatts för upprepade övergrepp och han har en mycket stark bindning
till sin mor. Clarice vill fortsätta sin faders livsuppgift, Buffalo Bill
upprepar sin mors beteende, han vill bli som hon. Möjligen har han dödat
sin mor och övertagit hennes hus. När Clarice till sist kommer till
Buffalo Bill’s hus, är det för att tala med en "mrs. Lippman".
Av Buffalo Bill får hon veta att hon är död och att han övertagit
huset efter henne. Han talar också om att mrs Lippman hade en son och
erbjuder sig att söka rätt på hans nummer. Kanhända är
det Buffalo Bill själv som är denne son.
Gestaltning och ljudbild:
Buffalo Bill’s etablering sker genom att vi får massor av information
innan han syns i bild. Genom anslagstavlan på Crawford’s kontor får
vi reda på att han är en seriemördare. Där finns fotografier
på fem olika kvinnor som alla är Buffalo Bill’s offer och där
finns även flera tidningsurklipp, varav ett med rubriken: "BILL SKINS
FIFTH". Vi får även genom andra fotografier veta att han flår
sina offer. När vi för första gången ser Buffalo Bill i
bild, i filmens "plot point" (27-28 min. in i filmen), är det
bara hans ögon vi ser och vi hör hans andhämtning. I samma bild
sätter han på sig ett par glasögon för mörkerseende,
dessa låter mycket, de piper och klickar. Detta ljud återkommer
vid två tillfällen. Dels vid obduktionen av ett av Buffalo Bill’s
offer, då kopplat till den kamera som används för att fotografera
de skador han orsakat kroppen, dels i upplösningen, då han åter
använder sina glasögon. Mörkerseendet fungerar som en maktfaktor;
han ser offren, men de ser inte honom.
I den första scen Buffalo Bill dyker upp, får vi också se prov
på hans list, när det gäller att gillra fällor för
sina offer. Vi får även en vink om syftet med hans horribla brott.
När Buffalo Bill lurat in Catherine Martin i sin bil frågar han henne:
"Are you about a size 14". När Lecter vid ett annat tillfälle
frågar Clarice om den flicka som hittats mördad var: "...a large
girl, big through the hips, roomy?", får vi ännu en ledtråd
till varför Buffalo Bill flår sina offer; han vill sy sig en kvinnodräkt
av människo hud.
Genom Lecter’s ledtrådar får vi veta en del om Buffalo Bill’s natur.
Den drift han försöker tillfredsställa är åtrån.
Lecter försöker driva Clarice till att svara på frågan:
"...what needs does he serve by killing?", men han besvarar sin egen
fråga genom att säga: "...he covets, that is his nature."
De ljud som är närmast knutna till Buffalo Bill’s person finns i hans
källare och är alla av samma karaktär: surrandet från fjärilsvingar,
en symaskin och en rakapparat. Ljudet av fjärilarna bekräftar de ledtrådar
vi tidigare fått om att mördaren föder upp fjärilslarver.
Ett uttalande som Lecter gjort angående fjärilen som symbol för
förvandling och de puppor som hittats i offrens strupar befäster ytterligare
detta ljuds funktion. Symaskinsljudet liknar fjärilsljudet och fungerar
som en länk mellan Clarice och mördaren. Dels ligger detta ljud mitt
i mellan fjärilssurret och helikoptrarna vi hört på FBI, dels
har vi hört samma ljud i form av skrivmaskiner på Crawfords kontor
när Clarice ser bilder av Buffalo Bill’s offer. Rakapparaten har som funktion
att skapa en obehagskänsla, liksom bilen i Lecter’s källare.
Buffalo Bill’s röst är också värd att notera, den är
något guttural och orden liksom pressas fram nerifrån svalget. Svalget
är också det ställe där han placerar pupporna på
sina offer. Hans dialekt är svår att härleda, så även
hans hemvist.
Specifikt för Buffalo Bill är att han hela tiden spelar "sound
mättad" rockmusik i sin källare. Rytmen förstärks av
Catherine Martin’s "taktfasta" skrik på hjälp. Musiken
finns med i ljudbilden varje gång vi befinner oss i Buffalo Bill’s källare.
Den tystnar först i upplösningen, då han slår av strömmen
för att han skall få ett övertag gentemot Clarice i den kamp
som pågår. Avsaknaden av musiken fungerar här som en varningssignal,
i det ögonblick Buffalo Bill’s musik tystnar är han dömd till
undergång.
Sammanfattning:
I vår analys av När Lammen Tystnar har vi funnit att både
Buffalo Bill’s och Hannibal Lecter’s ljud har referenser till Clarice Starling.
Lecter är knuten till henne i form av medhjälpare, Buffalo Bill som
motståndare. Clarice’s inre resa, från beroende till frihet, illustreras
både bild- och ljudmässigt. Ljuden trappas upp och blandas allt eftersom
hennes frigörelseprocess fortskrider. När hon till sist lyckats spåra
och eliminera mördaren, illustreras detta med bilden av ett sönderskjutet
fönster, genom vilket solljuset strömmar in. Ljudmässigt symboliseras
hennes lyckosamma frigörelse av att alla de kaotiska och hopblandade ljuden
tystnar och kvar blir endast hennes eget ljud: klar och ren fågelsång.
Produktionsfakta:
Originalets titel: The Silence of the Lambs
Produktion: USA, 1990
Regi: Jonathan Demme
Produktion sound mixer: Christopher Newman
Re-recording Mixer: Tom Fleischman
Baserad på en roman av: Thomas Harris
I rollerna:
Clarice M Starling: Jodie Foster
Dr. Hannibal Lecter: Anthony Hopkins
Buffalo Bill: Ted Levine
INDEX