Musiken i filmen
Jules och Jim
Ett kompendium efter Bordwell-Thompsons Filmart
Musiken ger tidskaraktär
| Melodier sammankopplas med platser | Den
farliga kärlekens melodi
Gåtfullhetens melodi | Musiken
berättar det outtalade | Musiken skapar
sammanhang
Valet och blandningen av det ljudande materialet kan skapa ett övergripande
mönster som täcker hela filmen. Rytm, melodik, harmonik och
instrumentering kan påverka tittarens känslomässiga upplevelser.
Dessutom kan en melodi eller ett tema sättas i samband med en särskild
person, plats, situation, handling eller idé. Genom att arbeta
med sådana motiv kan filmskaparen subtilt jämföra scener,
peka ut utvecklingslinjer och antyda outtalade åsikter.
Musiken ger tidskaraktär
Ett bra exempel finns i George Deleues filmmusik till Truffauts
Jules och Jim. Musiken speglar tiden som filmen utspelas i Paris mellan
åren 1912 och 1932. Flera av melodierna är skriva i en stil
som påminner om den tidens mest etablerade franska kompositörer
- Debussy och Sati. Praktiskt hela filmens musik går i 3/4 takt.
De viktigaste melodierna spelas i A-dur eller i angränsande tonarter.
Dessa beslut i takt och tonart hjälper till att göra filmen
till en helhet. De ingående melodierna får en speciell funktion
i berättandet t.ex. Catherines ständiga sökande efter frihet
och lycka utanför det etablerade samhällets normer beskrivs
genom att hon sjunger Tourbillon (virvelvinden) en sång som säger
att livet består av ett ständigt, utbyte av galanta romantiska
kavaljerer. [Åter till sidans början]
Melodier sammankopplas
med platser
Platser kan också kopplas ihop med melodier. En speciell
melodi hörs alltid när någon av filmens personer besöker
ett kafé. Efter det att åren går så ändras
framförandet av melodin ifrån ett mekaniskt självspelande
piano till en mer jazzig version utförd av en svart pianist. Personernas
allt mer ansträngda och komplicerade relationer speglas i musiken
genom att melodierna förändras. En lyrisk melodi hörs först
när Jules, Jim och Catherine är ute på landet och cyklar
till en badstrand. Denna "idylliska" melodi spelas återigen
vid alla de tillfällen som trion återförenas. Men allt
eftersom åren går spelas den allt långsammare och med
en mer återhållen instrumentering. Dessutom går melodin
i moll istället för som tidigare i dur. [Åter
till sidans början]
Den farliga kärlekens
melodi
En annan melodi som dyker upp i olika skepnader är Jim
och Catherines melodi Den farliga kärleken. Denna värdiga och
skimrande vals hörs första gången när han besöker
hennes våning och ser på när hon häller ut en flaska
vitriol i hon. Syran säger hon är till för "ljugande
ögon" Därefter är det detta harmoniskt instabila tema
- det påminner om Saties Gymnopedies för piano - som används
för att understryka Jim och Catherines svindlande obeslutsamma kärleksaffär.
Ibland så ackompanjerar temat passionerade scener men vid andra
tillfällen så speglar det deras växande förtvivlan
när deras illusioner alltmer bryts sönder och faller samman.
[Åter till sidans början]
Gåtfullhetens
melodi
Det mest varierade temat hörs först i flöjten
när Jules och Jim träffar på en gammal staty. När
de senare möter Catherine upptäcker de att hon liknar statyns
ansikte. Musiken bekräftar den likhet genom att spela temat igen.
Genom hela filmen förknippas detta melodiska tema med Catherines
gåtfulla och mystiska sida. I filmens avslutande scener får
detta gåtfullhetens motiv karaktär av hotfullhet. "Basgången"
- som spelas på harpsikord och stråkar - får en dominerande
plats i ljudbilden och dränker träblåsarna som spelar
melodin. Detta skapar en pulserande oro. Denna "farans" vals
förstärker Catherines bråk med Albert och följer
henne i den slutliga hämnden, när hon begår självmord
genom att med Jim som passagerare kör ner i en flod. [Åter
till sidans början]
Musiken berättar
det outtalade
När väl ett melodiskt tema väl har valts, kan
det användas för att skapa associationer. I samband med Catherines
och Jims första riktiga samtal efter kriget så spelas först
den basgångs-dominerande varianten av "gåtfullhetstemat"
för att sen följas av kärlekens tema. Det fungerar som
en musikalisk kommentar om att kärleken kan hålla tillbaka
Catherines farliga sida. Detta kärlekstema följer dem i kameraåkningarna
när de vandrar genom skogarna Men i scenens slut, när de tar
farväl av varandra så påminner den ursprungliga träblåsversionen
av "den farliga kärlekens tema" faran som Jim utsätter
sig för när han blir förälskad i henne. Samma typ
av musikkommentar finns till sängscenen i Jims och Catherines förhållandes
slutfas. När speakern säger att det var som om de redan var
döda så spelas "den farliga kärlekens tema".
Detta gör att död förknippas med deras kärleksaffär
och scenen fungerar som ett förebådande till deras olyckliga
slut. [Åter till sidans början]
Musiken skapar sammanhang
I filmens sista scen under kremeringen av Catherine och Jim
tar musiken aktiv del i berättandet. När bilderna av kistan
tonar till närgångna bilder av kremeringsprocessen så
övergår "gåtfullhetens tema " till sin hotfulla
variant.- "farans vals" Senare när Jim går därifrån
så berättar speakern att Catherines önskan var att hennes
aska skulle spridas för vinden, då glider stråkarna över
i en svepande "virvelvindens" vals. Musiken sammanfattar i filmens
slut Catherines tre sidor som attraherade männen. Det var hennes
gåtfullhet, farlighet och aptit på nya upplevelser. Filmmusik
kan bidra till att hålla samman filmens form genom att musiken har
en förmåga att skapa sammanhang mellan idéer, personer
och platser. [Åter till sidans början]
FOTOTIPS
|