Vad gör en
bild till en bra bild?
En kort checklista för hur du utvärderar bildkvalitet
Av Charlotte K. Lowrie
Vad är det som gör att
en eller två bilder sticker ut i en mängd av 20, 30 eller kanske
100 bilder? Svaret är, oavsett vad en nybörjarfotograf kanske tror,
ingen hemlighet som bara professionella fotografer och bildredaktörer
känner till. Det är heller inget enstaka element som gör en bild
till en bra bild. I stället är det en inte alls hemlig checklista
med kriterier som ofta används för att utvärdera bilder.
Med detta sagt, vill
jag genast tillägga att checklistorna varierar från person till
person och, som för alla andra bedömningskriterier, finns det alltid
undantag från reglerna. Gränserna mellan kriterierna är också ofta
suddiga. Fotografi är trots allt något subjektivt.
Detta till trots kan
några vanliga utvärderingskriterier hjälpa dig att ta bättre vardagsbilder
och fungera som en guide när du utvärderar de färdiga bilderna.
Nedan finns den utvärderingslista
som jag använder när jag granskar mina egna bilder och utvärderar
bilder för MSN Photo of the Week (endast på engelska). Jag har också
tagit med några frågor för varje kontrollpunkt som du kan använda
när du utvärderar bilder.
1. Finns det ett tydligt
intressecentrum?
I en stark bild kan
betraktaren omedelbart identifiera objektet. Det kanske låter korkat,
men i överraskande många bilder går det inte att tydligt identifiera
huvudobjektet. I stället konkurrerar ett invecklat montage av objekt
om betraktarens uppmärksamhet.
I en stark bild ska objektet
dominera bilden och skapa betraktarens första intryck. Om objektet
är starkt, kan betraktarens ögon sedan flytta för att utforska andra
delar av bilden, men ögonen dras omedvetet tillbaka till objektet.
Bra exempel i det
här fallet är solnedgångar, ett tidlöst motiv. Vissa färger
och molnformationer kan vara dramatiska, men de räcker sällan
till för att skapa en tilltalande bild. Efter en snabb titt
faller de flesta bilder av solnedgångar i glömska.
Om fotografen i
stället lägger till ett element som sätter in solnedgången
i ett sammanhang, skapas en bild som påverkar och som troligen
drar till sig betraktarens intresse i högre grad. Bilden på
solnedgången här intill innehåller människor som njuter av
dagens sista minuter mot en bakgrund med dramatiska färger.
|
Människorna
på piren ökar intresset bortom färgerna i solnedgången.
|
Du undersöker om bilden
har ett starkt intressecentrum genom att fråga dig själv följande
frågor. Eller visa bilden för en vän och be om ett ärligt svar.
- När du tittar på bilden,
vad är det första du ser?
- Om du utvärderar din
egen bild, är det första objektet du ser det som du ville fotografera?
- Vad riktar du blicken
mot längst?
- Konkurrerar andra
element i bilden med det egentliga objektet?
- Drar tekniska aspekter,
som ljus och ljusriktning, skärpedjup, fokus och så vidare, uppmärksamheten
från objektet?
2. Har bilden
en bra komposition?
I en stark bild
ska det finnas en känsla av ordning. Mängder av böcker ägnas
åt komposition, men i grunden handlar det om att skapa en
ordning bland elementen i en bild.
Obs! Regler och
riktlinjer för komposition kan ge en bra utgångspunkt, med
de är bara användbara så länge de förstärker bilden.
|
Linjerna
i den här bilden skapar inte bara ordning, utan leder också
ögonen genom bilden. |
Nedan finns några grundläggande
tips för komposition.
- Fyll ramen
Genom att fylla ramen skapar du ett intressecentrum samtidigt
som du utesluter konkurrerande detaljer i bakgrunden. Du kan fylla
ramen genom att flytta närmare objektet eller att använda en längre
brännvidd (eller zooma in).
- Ordna elementen
I komposition
används "treregeln" ofta för att ordna element i en komposition.
Den här regeln bygger på det gyllene snittet som delar upp ett
område, till exempel en fotografisk ram, i likvärdiga segment
som skapar tilltalande proportioner. Om du använder denna regel
i din fototeknik kan du föreställa dig ett rutmönster i sökaren.
Om du sedan placerar objektet i bilden vid någon av skärningspunkterna,
blir det en bra ordning i bilden.
- Kontrollera bakgrunden
En lugn bakgrund är ett bra kompositionsverktyg som drar uppmärksamheten
till bildens objekt. Du kan kontrollera bakgrunden genom att flytta
positionen eller flytta objektet så att bakgrunden inte stör,
och använda en vidare bländare (mindre "f-stop") som suddar ut
bakgrunden. Öva genom att granska hela motivet och, när det är
möjligt, ta bort eller ordna om störande bakgrundselement.
- Gör det enkelt
Ju färre element i en bild, desto starkare intryck gör bilden.
Om bilden är enkel distraheras inte heller betraktarens ögon.
Utvärdera bildernas komposition
genom att ställa följande frågor:
- Finns det en ordning
och balans i bilden som leder ögonen genom kompositionen?
- Finns det element
som inte bidrar till objektet i bilden?
- Saknas det element
som skulle ha förbättrat objektet i bilden?
- Gör skärpedjupet,
fokalavståndet (linser eller zoominställningar), belysning, vinkel
och perspektiv så att kompositionen förbättras?
- Förbättrar beskärningen
kompositionen?
3. Är fokuset skarpt
och exponeringen rätt?
Med undantag från
bilder som ska visa rörelse eller som tas med mjukt fokus
(till exempel ett porträtt), är ett knivskarpt fokus något
av det första man lägger märke till i en bild. Nästa steg
är att fokusets mitt ska finnas mitt i objektet. I en bild
av en människa ska fokuset med andra ord vara på personens
ögon. Den skarpaste punkten i bilden ska peka ut det som fotografen
anser vara det viktigaste i bilden.
Exponeringen (kombinationen
av brännvidd [lins- och zoominställningar], bländare, slutarhastighet
och ISO) ska också förstärka syftet med bilden.
|
Det skarpaste
fokuset ska vara på objektets viktigaste del. När det gäller
bilder av människor bör fokuset vara på objektets ögon.
|
I ett motiv med en äldre
byggnad kanske fotografen använder exponeringskontroller för att
betona den gamla strukturen och kanske de mörka omgivningarna.
För att skapa denna känsla
kan fotografen välja en medelstor vidvinkellins eller zoominställningar,
använda svartvitt läge, välja en högre ISO-inställning (eller använda
en svartvit film med hög ISO), ställa in en smal bländare (högre
"f-stop"-nummer) och välja en snabb slutartid (beroende på ljuset,
så klart). Den här kombinationen ger skarpa detaljer, synlig kornighet
eller digitalt brus som förstärker den antika känslan samt utökat
skärpedjup som ger en känsla av tomhet.
Om bilden å andra sidan
är ett porträtt av en person, skulle jag använda helt andra exponeringsinställningar,
till exempel en låg ISO, vid bländare (lågt "f-stop"-nummer) och,
beroende på ljuset, en långsam slutarhastighet. I det här fallet
blir porträttet knappast kornigt och det smala skärpedjup suddar
ut bakgrunden vilket betonar objektet. (En fotograf kan självklart
välja helt andra inställningar om han eller hon vill uppnå en annan
effekt.) Frågan är om exponeringsinställningarna var planerade för
att förbättra bildens "design".
Frågor som utvärderar
om fokus- och exponeringsinställningarna är rätt för en bild:
- Finns den skarpaste
punkten i bilden på objektets intressecentrum?
- Förbättrar skärpedjupet
objektet eller känslan i bilden eller stör det?
- Förstärker brännvidden
eller zoominställningen objektet eller budskapet?
- Har bilden en lämplig
kontrast för syftet?
- Känns färgerna naturliga
och/eller förstärker de känslan i bilden?
- Om det är en färgbild,
skulle den bli starkare i svartvitt, eller tvärtom?
4. Berättar bilden
en historia?
För det mesta beror
skillnaden mellan en bild du kommer ihåg och en du snabbt
glömmer bort på om bilden berättar en historia eller inte.
Som betraktare vill jag se historien, och detta är en av de
viktigaste utvärderingsmetoderna jag använder när jag tittar
på andra fotografers bilder. Det är också ett element jag
försöker ha med i mina egna bilder.
I en stark bild
avslöjas historien vid första anblicken, och bildar en enhet.
I de bästa bilderna väcker historien en emotionell reaktion
hos betraktaren. Jag tror att det är denna reaktion som gör
om man kommer ihåg en bild eller inte.
|
De bilder
som berättar en historia är alltid de starkaste, även om de
inte uppfyller några av de andra villkoren. |
Ställ följande frågor
till dig själv när du utvärderar om bilden berättar en historia:
- Har bilden någon form
av budskap?
- Väcker bilden en känsla?
Kan du med andra ord relatera till objektet eller motivet?
- Vad kan du ändra i
bilden för att göra budskapet eller historien starkare?
5. Förbättrar belysningen
objektet eller budskapet?
Liksom komposition
är belysning ett ämne som är värt en större diskussion. Oavsett
om du fotograferar eller utvärderar bilder, bör ljuset användas
så mycket som möjligt för att ta fram det viktiga i bilden
och ange tonen i den.
En duktig fotograf
kan använda ljus för att dra uppmärksamheten till vissa områden
i motivet, samtidigt som mindre viktiga områden betonas. Detta
leder ögonen genom kompositionen och anger en allmän ton i
bilden som drar fördel av olika grader (färger) av ljus.
|
Med den
rätta vinkeln och ljuskvalitet kan du förvandla ett vardagligt
motiv till en fotografisk möjlighet. |
Liksom komposition är
belysning ett ämne som är värt en större diskussion. Oavsett om
du fotograferar eller utvärderar bilder, bör ljuset användas så
mycket som möjligt för att ta fram det viktiga i bilden och ange
tonen i den.
En duktig fotograf kan
använda ljus för att dra uppmärksamheten till vissa områden i motivet,
samtidigt som mindre viktiga områden betonas. Detta leder ögonen
genom kompositionen och anger en allmän ton i bilden som drar fördel
av olika grader (färger) av ljus.
Ljus är ett annat "designverktyg"
som kan användas för att förstärka den allmänna känslan och syftet
med bilden och objektet. När du till exempel tar ett porträtt av
en man, kan ett starkt ofiltrerat vitt sidoljus vara lämpligt eftersom
det betonar mannens mer robusta egenskaper. Å andra sidan kan ett
mjukt, varmfärgat ljus vara mer lämpligt i ett porträtt av en kvinna,
eftersom det speglar hennes egenskaper.
Ställ följande frågor
när du utvärderar ljuset i en bild:
- Passar ljusets intensitet
och färg för motivet?
- Är ljuset för skarpt,
för kontrastrikt eller för mjukt och för platt?
- Är alla viktiga delar
av objektet väl belysta, eller kan ljussättningen förbättras med
en blixt, reflektor eller ytterligare ljus?
- Förstärker ljuset
budskapet i bilden?
- Är färgen i en färgbild
balanserad eller korrigerad för ljusgraden (färgerna ska med andra
ord se naturliga ut). Om så inte är fallet, bidrar färgeffekten
till bilden?
6. Har du en kreativt
angreppssätt?
Jag definierar
ordet "kreativ" som en bild som där andra metoder än de förutsägbara
har använts. I mer specifika termer visar de mest kreativa
bilderna motiven ur fotografens synvinkel eller perspektiv.
Med andra ord avslöjar fotografen motivet på ett annorlunda
sätt: ett sätt som betraktaren annars inte hade sätt det på.
Kreativa tekniker
och metoder kan vara allt från att överföra abstrakta idéer
till en visuell form, ta en kreativ idé och göra den abstrakt
eller visualisera ett motiv på ett nyskapande sätt.
|
Med lite
kreativitet kan du presentera motivet på ett ovanligt sätt.
|
Ställ följande frågor
när du utvärderar kreativiteten i en bild:
- Avslöjar bilden mer
om motivet, eller visas det på ett oväntat sätt?
- Avbildas visuella
element på ett ovanligt och spännande sätt?
- Är bilden intressant
och nyskapande, eller bara konstig?
Beroende på dagsform
och bild, kanske jag har fler kriterier med på utvärderingslistan,
men jag utelämnar sällan någon av dessa sex grundpunkter.
Jag vet också att om tio personer betraktar samma bild, kommer
ungefär hälften att ge den höga poäng, medan den andra hälften
ger den låga. Fotografi är trots allt en fråga om personlig
smak.
Nu har du i alla
fall en lista med kriterier du kan använda när du utvärderar
arbetet. Om en bild är den bästa du tagit, njut av den och
vad du åstadkommit. Gå sedan tillbaka till den om en månad
eller två och utvärdera den igen efter dessa sex grundkriterier.
Om den fortfarande klarar testet, kan du rama in den och hänga
upp den på väggen och sedan försöka ta ännu bättre bilder.
|
Fototillfällen
kan uppenbara sig när man minst anar det. Om du har kameran
med dig kan du utnyttja motiv som detta. |
Genom
att ha ett tydligt centrum av det som är intressant,
tillsammans med underordnade element,
vet tittaren direkt vad bilden handlar om.
Om författaren:
Charlotte K. Lowries artiklar och bilder har publicerats i flertalet
tidskrifter, bland annat Quill (ges ut av en sammanslutning av yrkesverksamma
journalister), Walking och Texas Highways samt dagstidningar som
Dallas Morning News
|